Spoločnosť Mall si u našich českých susedov zarobila na veľký „malér“ týkajúci sa úniku osobných údajov svojich zákazníkov. Išlo o dáta približne 100 000 ľudí nakupujúcich on-line. Jeden z nich to ale nenechal len tak a rozhodol sa konať. Podal na spoločnosť žalobu, ktorej predmetom bola náhrada nemajetkovej ujmy a predstavte si, uspel. Spoločnosť má poškodenému zaplatiť odškodné vo výške 10 000 Kč, čo je v prepočte necelých 400 €. Samozrejme, nezapočítavame úroky a náhradu výdavkov na súdny proces.
Ukážkový zákazník
Toto rozhodnutie vyplýva z verdiktu Mestského súdu v Prahe. Rozsudok je právoplatný a spoločnosť Mall sa žiaľ proti nemu už nemôže žiadnym spôsobom odvolať. Tento ukážkový zákazník tak dal všetkým ľuďom nádej, že v prípade úniku ich dát z určitej on-line služby môžu podobným spôsobom nadobudnúť istú čiastku peňazí, a to legálne formou odškodnenia priamo na súde.
Odvolací súd priznal žalobcovi náhradu na základe narušenia tzv. práva na informačné sebaurčenie. Takéto právo dáva ľuďom rozhodovať o tom, komu a v akej podobe poskytnú svoje osobné údaje.
Podľa súdu, spoločnosť Mall totiž zasiahla do súkromia občana, a to neprípustným spôsobom, hoci žalobca už niektoré uniknuté údaje (ako napr. meno a priezvisko, e-mailová adresa, telefónne číslo) sám na internete v minulosti zverejnil.
Mall uhradí odškodné v plnej výške
Spoločnosť prostredníctvom svojej mediálnej zástupkyne Veroniky Polákovej odkázal, že verdikt súdu rešpektuje a žalobcovi zaplatí jeho odškodné v plnej výške, už spomínaných 10 000 Kč.
Spoločnosti Mall konkrétne uniklo 735 956 unikátnych e-mailových adries a 766 421 hesiel. Pravdepodobne išlo o heslá, ktorá spoločnosť nechránila dostatočne a zabezpečovací systém nebol tak silný. Všetky dáta zákazníkov spoločnosti niekto nahral na server Uloz.to, kde ležali približne 1 celý mesiac a boli dostupné komukoľvek, kto si ich stiahol.
Spôsob, akým všetky tieto údaje unikli doteraz nie je vôbec známy. Ešte v roku 2018 spoločnosť Mall tvrdila, že presný spôsob úniku nedokázala zistiť. Navyše žiadne nové informácie týkajúce sa tohto problému nechcú prezradiť ani dnes. Mediálna zástupkyňa Veronika Poláková sa vyjadrila nasledovne: „Je to součástí řešení věci vedené u správního soudu.“.
Mall má toho „za ušami“ omnoho viac
Toto však nie je jediný prešľap spoločnosti Mall. Okrem malých 10 000 Kč sa spoločnosť bráni predovšetkým sankcii 1,5 milióna Kč, ktorú jej udelil Úrad pre ochranu osobných údajov (ÚOOÚ), avšak v tomto prípade ešte súd nerozhodol.
Podľa Polákovej však žiadne ďalšie prípady týkajúce sa rozporu s nariadením GDPR spoločnosť neeviduje. Právnik Josef Aujezdský tvrdí, že v našich končinách nie je zvykom súdiť sa so spoločnosťami v takýchto prípadoch. „Vzhledem k současné absenci hromadných žalob v českém právu je motivace na straně poškozených k uplatňování takovýchto práv u soudu spíše nízká (prakticky se to nevyplatí). Podobných případů, které skončí u soudu, tak nebude mnoho,“ hovorí Aujezdský.
Aktuálny verdikt by však mohol motivovať aj ostatných zákazníkov, ktorí takto prišli o svoje osobné údaje. „Obecná promlčecí doba činí 3 roky. Pokud to zjednodušíme, promlčecí doba počíná běžet v takovém případě od okamžiku, kdy se poškozený dozvěděl o existenci škody a o tom, kdo za ni odpovídá (§ 620 odst. 1 občanského zákoníku). Není tedy vyloučeno, aby se s podobným nárokem na soud obrátili v současné době i jiní poškození. Promlčecí doba však běží u každého z nich zvlášť,“ dodáva Aujezdský.
A čo dodať na záver? Nikdy nevieme, kedy a aký zákazník môže vašej firme uškodiť. Preto spracúvajte svoje osobné údaje poctivo a hlavne si ich dobre zabezpečte.