Autor: admin
Kyberšikana sa na školách vyskytuje na dennej báze a zanecháva na jej obetiach nezanedbateľné následky, a to najmä na ich duševnom zdraví, či sebavedomí. Niektoré následky kyberšikany sú však nezvratné, tak ako v prípade 14-ročnej žiačky z Londýnskej školy.
Výsmech aj používanie AI technológií
Z doterajšieho súdneho vyšetrovania vyplynulo, že Mia Janin z Londýna si vzala život následkom kyberšikanovania. S tvrdením, že Mia bola obeťou kyberšikany ako prvý prišiel jej otec. Potvrdili to aj následné výpovede jej kamarátov.
Tí vo výpovediach uviedli, že jedno z Miiných videí na TikToku bolo zdieľané v skupinovom chate na Snapchate, ktorý spravovali niektorí chlapci z Miinej školy. V chate sa jej daní spolužiaci vysmievali.
Podľa výpovedí chlapci tiež zneužívali tváre dievčat na fotomontáže - ich tváre upravili na telá pornoherečiek. Podobný prípad sa odvtedy vyskytol napríklad aj v škole v Španielsku.
Posledné varovné signály
Po opakovaných incidentoch kyberšikany sa o Miu zaujímali jej kamaráti, no ona tvrdila, že je v poriadku. Jedna kamarátka však vypovedala, že deň pred smrťou sa jej Mia opýtala, či sa ľudia o človeka, ktorý zomrie, ešte na ďalší deň zaujímajú. Bolo to však v rámci bežného rozhovoru a kamarátka to nevyhodnotila ako volanie o pomoc.
Miin otec vo svojej výpovedi uviedol, že deň pred smrťou sa ho Mia spýtala, či môže prestúpiť na inú školu. Jej matka preto súhlasila, že ju bude učiť doma do konca školského roka a následne sa pozrú na prestup na novú školu. O niekoľko hodín neskôr však už našli svoju dcéru po smrti.
Postoj a vyjadrenia školy
Škola, ktorú Mia navštevovala, sa k prípadu tiež vyjadrila - o existencii skupinového chatu pred Miinou smrťou podľa výpovede nevedela. Po jej tragickom úmrtí bývalý zástupca riaditeľa chlapcom nariadil, aby chat prestali používať. Rodičia sa podľa doterajších informácií nerozhodli proti škole zakročiť súdnou cestou. Vyšetrovanie celého prípadu však naďalej prebieha.
Koniec tohto príbehu už sa zvrátiť nedá, môže však aspoň poslúžiť ako varovný signál pre všetky školy, ktoré doteraz podceňovali závažnosť kyberšikany. Školy by mali aj kvôli legislatívnym povinnostiam aktívne pracovať na prevencii kyberšikany, napríklad cez vzdelávanie žiakov o najnovších nástrahách kyberšikany a o spôsoboch, ako vyhľadať pomoc. Okrem žiakov by sa o tejto téme mali vzdelávať aj pedagógovia, a to najmä o včasnom zaznamenaní signálov, že sa dieťa stalo obeťou (kyber)šikany, ako aj o správnom prístupe pri riešení.